اخبار ویژه
گزارش میدانی کارخانه نئوپان گنبد

کارخانه نئوپان گنبد بیش از 40 سال قدمت دارد و امـــــروز با افتخار ،عنوان صادر کننده برتر در اســتان را در کارنامه خود ثبت کرده است

کد خبر : 4964
سه شنبه 15 تیر 1395 - 10:30

کارخانه نئوپان گنبد بیش از 40 سال قدمت دارد و امـــــروز با افتخار ،عنوان صادر کننده برتر در اســتان را در کارنامه خود ثبت کرده است ،اما زمزمـــه های فروش آن،که 90 درصد تولیداتش در کشور مورد استفاده قرار می گیرد ،نگرانی رسیدن موج تعطیلی کارخانه ها به گنبد کاووس را به حقیقت نزدیک کرده است .

کارخانه نئوپان گنبد بیش از 40 سال قدمت دارد و امـــــروز با افتخار ،عنوان صادر کننده برتر در اســتان را در کارنامه خود ثبت کرده است ،اما زمزمـــه های فروش آن،که 90 درصد تولیداتش در کشور مورد استفاده قرار می گیرد ،نگرانی رسیدن موج تعطیلی کارخانه ها به گنبد کاووس را به حقیقت نزدیک کرده است .

مسلم فدایی مدیرعامل این کارخانه گفت:این کارخانه نیز همچون سایر کارخانه ها در شرایط فعلی اقتصاد در کشور، با مشکلاتی از کمبود مواد اولیه گــرفته تا مشکلات فــروش و بــازار صــادرات مواجه است اما متاسفانه بیشتر حمایت ها از واردات است و از بخش صادرات حمایت  نمی شود .

وی افزود:کارخانه نئوپان زیر نظر بنیاد مستضعفان می باشد و به همین دلیل 6 سال است که مشـمول 2 درصد مشوق صادراتی نیز نمی شود در صورتی که این درصد بسیار کم است و در سایر کشور ها از جمله ترکیه بین 10 تا 13 درصد می باشد .

حمایت از صادرات حمایت کلامی است و حمایت عملی از صادرات نداریم. فـدایی با عــنوان این مطلب که حمایت ها از صادرات عمدتا کلامی است،افزود:متاسفانه محدودیت های زیادی در صادرات وجود دارد  و از سویی انبوه واردات  که تسهیلات هم می گیرند موانعی را ایجاد می کند .وی اذعان کرد: وصــول مطالبات در صــادرات نیز با مشکلاتی رو به رو  است بــرای مثال بـانک های ایرانی که در کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان و امثالهم نمایندگی دارند :مجوز ارسال پول به ایران را ندارند و این وصول مطالبات اقلام صادراتی ما را سخت می کند .مسلم فدایی ادامه داد:محصولات ما 22 سال است حضور مستمر در تـرکمنستان دارد و یک میلیون دلار صادرات به سه کشور ترکمنستان ،افغانستان و عراق داشـتیم. وی با اشاره به تاریخچه این کــارخانه تصریح کرد:کارخانه نئوپان گنبد در سال 54 آغاز به کار کرد و امروز با 200 نفر پرسنل ،در سه دسته مــحصول (نئوپان خام در طــرح های مختلف )،(نئوپان ملامینه در رنگ و طرح مختلف)     و (ام دی اف ملامینه در طرح و رنگ های مختلف)تا ظــرفیت تولید82 هــزار متر مـکعب می تواند تــولید داشته باشد که با توجه به مشکلات ،این میزان تولید در سال گذشته به کمتر از 70 هزار متر مکعب رسیده است .

مدیر عامل نئوپان گنبد اظهار کرد :از سه سال پیش تصمیم بـه فروش این شرکت گــرفته شده است و این مسئله را دو سال پیش به مسئولین شهرستان اطلاع دادم تا اگر می توانند برای حفظ آن گامی بردارند ولی تا امروز اقدامی انجام نشده است . وی اضافه کرد این خبر در اسفند ماه 93 در جلسه ای عمومی به همکاران اعلام شده است و اگر هر روزی خریداری با پیشنهاد مناسب برای کارخانه پیدا شود :قطعا فروش آن به فردا گذاشته نخواهد شد . البته علی رغم اینکه قیمت کارشناسی مشخص شده وخوشبختانه هنوز مزایده انجام نشده است و شاید این تاخیر به دلیل انجام تعهدات  این کارخانه نسبت به سهام داران و کارکنان باشد. سنوات بازنشستگان طبق قانون پرداخت شده است چندی پیش تعدادی از بازنشتگان این کارخانه مدعی شدند مدیریت فعــــلی از ابتدای مـدیریتش اقدام به کاهش سنوات پرداختی به 3 ماه و بعد 2 ماه و در آخرین اقــــدام به کمتر از 2 ماه کرده که با توجه به حقوق های پایین کارگران در کارخانه نئوپان گنبد ،سنوات پرداختی بسیار ناچیز بوده است و عملا کارگران بعد از بازنشتگی بی پناه رها می شوند .مدیر عامل نئوپان گنبد در این رابــطه نیز به خبر نگار ما گفت :در مــورد ادعای  کاهش این سنوات باید بگویم که کاهش این سنوات از 3 ماه به 1 ماه با تصمیم سهامداران در سال 84 انجام گرفته ،در حالیکه آغاز خدمت من در جایگاه مدیریت از سال 85 است و این کاهش ارتباطی به بنده ندارد ،هر چند طبق ماده 24 قانون کار باید 30  روز سنوات به بازنشتگان پرداخت شود  .وی ادامه داد:در سال 85 با مشورت سهامداران قرار شد علاوه بر سنوات مبلغی نیز به عنوان پاداش که میزان آن در اختیار کارخانه  است و اجباری نیست به بازنشتگان پرداخت شود ،البته با این شرط که ثابت نباشد و بر اساس نظر مدیر پرداخت شود که بیش از 80 نفر از سال 85تا کنون با این شرایط بازنشست شدند اما تعداد اندکی معترض هستند .

فدایی افزود:در چند سال اخیر سهامدادران میزان پاداش را زیاد تشخیص داده اند و چون تعهدی در قبال پرداخت آن ندارند ،خواستار کاهش آن شدند و از سال 93 نیز گفته شد شرکت توانایی پرداخت پاداش را ندارد  و دیگر پرداخت نشود .

در این اعتراض همچنان آمده است :کارفرما مبلغ سنوات و مطالبات کارگران را می بایست سریعا پرداخت کند ،متاسفانه همین سنوات پرداختی اندک به کارگران معترض را طی یک سال و به صورت قطره چکانی پـــرداخت کرده ،به نحوی که این مبلغ عملا از بین رفته است و دست کارگران عملا خالی مـانده است . در ادامه این گفتگو دلیل این مـــوضوع را نیز از مـدیرعامل کارخانه جویا شدیم .   مسلم فدایی در پاسخ به این مسئله نیز گفت:علی رغم در مضیقه بودن کــارخانه از لحاظ مالی در یک سال گذشته ،یک میلیارد تومان تعهدات پرسنل بازنشسته پرداخت شـده است هر چند این مبلغ طی 6 تا 8 ماه پرداخت شد اما اغلب به درخواست خود بازنشتگان بود که به دلیل نیاز مالی حاضر به دریافت چند مرحله ای سنوات خود شدند و در غیر این صورت شرکت می توانست بعد از گذشت هـمان 6 تا 8 ماه کل مبلغ را به حساب آن ها واریز کند . وی یادآور شد این مسئله به دلیل در مضیقه مالی بودن شرکت اتفاق افتاد و در سال های گذشته طی دو ماه پرداخت می شد .وی در مــورد اینکه معترضین گفته اند چرا در این مدت سود سهامداران بطور کامل پرداخت شده است نیز افزود:کارخانه در حال کــار است و تعهدات ما ابتدا در مقابل سهامداران ،پرسنل تحت کار و سپس بازنشتگان می باشد .و در مورد تعهد محضری نیز که معترضین مدعــی شدند به اجبار از آن ها گـرفته شده است .اذعان کرد : آن ها با اختیار خود در محضر حاضر شدند و در صحت و سلامت اقدام به امضاء تعهد نامه کردند .

ارسال توسط : rajja rajjaa
بازدید
دیدگاه